یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند برنامه‌ریزی برای جلسات و قرارها با قابلیت جدید واتساپ Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked
سرخط خبرها

رشد چشم روی مغز پرورش‌یافته در آزمایشگاه! + عکس

  • کد خبر: ۱۹۹۶۶۹
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
رشد چشم روی مغز پرورش‌یافته در آزمایشگاه! + عکس
روی مغزهای کوچکی که دانشمندان در آزمایشگاه رشد دادند دو چشم با قابلیت تشخیص نور به‌وجود آمده است.

به گزارش شهرآرانیوز - محققان بیمارستان دانشگاه دوسلدورف آلمان در مقاله‌ای شگفت‌آور در مجله Cell Stem Cell اعلام کردند روی مغز‌های کوچک پرورش‌یافته در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی، یک جفت چشم رشد کرده است. جالب این‌که این چشم‌ها قادر به دریافت اطلاعات از محیط نیز هستند. البته این پژوهش در سال ۲۰۲۱ میلادی انجام شده، اما حالا دوباره سر از شبکه‌های اجتماعی درآورده است.

مغز پرورش‌یافته در آزمایشگاه چشم درآورد!

گروهی از دانشمندان برای درک بهتر ساختار‌های مغز، چشم و رابطه بین آن‌ها از سلول‌های پوست اهدایی از داوطلبان، سلول‌های بنیادی تولید کردند و آن‌ها را به مغز‌های کوچکی به اندازه یک نخود تبدیل کردند. این مغز‌ها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که سلول‌های مختلف مغز واقعی را شکل بدهند و ازاین‌رو، یک جفت چشم روی آن‌ها به‌وجود آمد. البته این چشم‌ها تنها می‌توانستند نور را تشخیص بدهند.

جی گوپالاکریشنان، عصب‌شناس بیمارستان دانشگاه دوسلدورف می‌گوید: «کار ما توانایی خارق‌العاده اندام‌واره‌های مغزی در تولید ساختار‌های حسی بدوی را نشان می‌دهد که به نور حساس هستند و از سلول‌هایی میزبانی می‌کنند که مشابه سلول‌های بدن ما هستند. این اندام‌واره‌ها می‌توانند به مطالعه تعاملات بین مغز و چشم در حین دوره جنینی، مدل‌سازی اختلال‌های مادرزادی شبکیه چشم و تولید انواع مختلف سلول‌های شبکیه برای هر بیمار به‌منظور انجام آزمایش‌های دارویی اختصاصی و درمان‌های کاشت سلولی کمک کند.»

اندام‌واره‌های مغزی واقعاً نوعی مغز نیستند. دانشمندان سلول‌های بنیادی را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند تا به توده‌ای از بافت مغزی تبدیل شوند، اما این بافت فاقد هرگونه قابلیت تفکر، احساس یا خودآگاهی است. ازاین‌رو، از این مغز‌های کوچک می‌توان برای انجام آزمایش‌هایی استفاده کرد که روی مغز انسان‌ها قابل انجام نیست یا از نظر اخلاقی مناسب شمرده نمی‌شود.

مغز پرورش‌یافته در آزمایشگاه چشم درآورد!

گروه‌های دیگری از دانشمندان در سایر مطالعات از سلول‌های بنیادی جنینی برای پرورش‌دادن کاسه‌های اپتیکی که درنهایت کره چشم را به‌وجود می‌آورند، استفاده کرده بودند. اما محققان در این تحقیق به‌سراغ این رفتند که چشم‌ها را به‌عنوان بخشی از اندام‌واره مغز رشد دهند تا بتوانند رابطه آن‌ها با یکدیگر را مشاهده کنند.

پژوهشگران در این تحقیق ثابت کردند که کارشان قابل‌تکرار است. آن‌ها ۳۱۴ اندام‌واره مغزی را رشد دادند و ۷۳ درصد از این اندام‌واره‌ها به کاسه‌های اپتیکی مجهز شدند. این اتفاق حدود ۳۰ روز پس از شکل‌گیری مغز‌های کوچک رخ داد و چشم‌ها پس از ۵۰ روز به‌طور واضح قابل مشاهده بودند. این پنجره زمانی با زمان‌بندی رشد چشم در جنین انسان همخوانی دارد و می‌تواند اتکا به این روش برای مطالعات آینده را تقویت کند.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->